Archiwum wystaw


Roundabout Baltic



Centralne Muzeum Włókiennictwa, budynek D, III piętro
Wystawa czynna od 4.10.2017 r. do 29.10.2017 r.

Wystawa odbywa się w ramach Łódź Design Festival.

„'Roundabout Baltic' to wystawa-opowieść. U jej początku było doświadczenie z podróży. A właściwie wrażenie. Podróżując, zauważyłam że są miejsca, które wydają się znane. Widoki, kombinacje form i kolorów, już kiedyś widziane. Z czasem zrozumiałam, że to ma związek z Bałtykiem.

Efektem tych doświadczeń jest wystawa. Osiem krajów, które łączy linia morskiego wybrzeża. Najbliżsi sąsiedzi, lecz zza morza, więc dalecy. Historia uczy, że choć dużo nas dzieli, wiele też mieliśmy w przeszłości wspólnego. Bliskość morza wiąże się z określonymi zawodami. Ludzie zmagają się z podobnymi przeciwnościami przyrody. Choć Bałtyk południowy różni się od północnego, morze tu i tam jest jednakowo zmienne, a wiatry równie szalone.

Pracując nad wystawą, odłożyłam na chwilę na bok swoją wiedzę, ufając wrażeniom, szukałam przedmiotów, które 'wyglądały znajomo'. Nie troszcząc się o status wybranych twórców wymieszałam zasłużonych z początkującymi, rzemieślników z projektantami, unikaty i prototypy z produktami. W efekcie powstał projekt na poły artystyczny, w którym wybrane obiekty są tyleż celem, co i środkiem narracji. Zgromadzone prace zostały pogrupowane nie według krajów, funkcji, tworzywa lub kategorii projektowej. Kluczem doboru jest formalne i wizualne powinowactwo, które pozwoliło połączyć je ze sobą w typologiczne grupy. Podział umownie odwzorowujący pejzaż został rozdzielony na następujące po sobie strefy, które są rozdziałami tej opowieści. 

'Roundabout Baltic' to wystawa-opowieść. Nie mówi o kondycji wzornictwa w krajach nadbałtyckich. Nie jest naukową analizą. Niczego nie dowodzi. To wystawa o projektowaniu z widokiem na morze. O nieuświadomionych typologiach, o zapatrzeniach, o doświadczeniach. O sposobie myślenia, a może patrzenia, które sprawia, że choć nadbałtyckie kraje różni wiele, a Bałtyk oddziela je od siebie, tak projektantów z tego obszaru Bałtyk łączy. Nawet jeżeli tylko niektórzy poświęcają temu uwagę i świadomie zapatrują się w morze”.

Kuratorka: Agnieszka Jacobson-Cielecka

Producentka: Beata Bocian

Organizator: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

 

 Więcej o Lodz Design Festival: http://www.lodzdesign.com

  

 

 

 

Zobacz również


DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.

ZMĘCZENIE MATERIAŁU. OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA TKANINY UNIKATOWEJ

Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego.

„Costumes and contemplations”

Wystawa „Costumes and contemplations”, prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest pierwszą z cyklu ekspozycji, na których spotykają się prace projektantów kilku różnych pokoleń. Wszystkich autorów łączy związek z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie.

ŁÓDŹ: PRAKTYKA SPOŁECZNEJ INTERAKCJI

Istotą sztuki Khomenko są eksperymenty z tkaninami, które artystka przeprowadza wspólnie z grupą ochotników. Razem z nimi bada i tworzy nowe kroje oraz połączenia kolorystyczne. Estetyka projektów powstaje spontanicznie, ale ich realizacja oparta jest na technologicznej precyzji. Kijowianka opracowała bowiem własną metodę zgniatania i sprasowywania materiałów, która jest czymś więcej niż tylko upcyclingiem.