Wystawa czasowa


"Nostalgia za Kresami. Ludowa tkanina wileńska, poleska i huculska”



Budynek A, III piętro.
Wystawa czynna do 20.08.2017 r.

Wystawa pozwala poznać elementy bogatej regionalnej kultury wieloetnicznej Polski kresowej. Dzięki prezentowanym ludowym tkaninom, a także niekonwencjonalnej aranżacji przestrzeni wystawienniczej autorstwa Franciszka Kłaka, goście Muzeum mogą niejako zajrzeć do typowego domu mieszkańców Kresów Wschodnich. Znajdą tam między innymi wileńską radziużkę czy pochodzącą z terenu obecnej Białorusi dzierużkę, tkaniny o geometrycznym roślinnym ornamencie, służące jako nakrycia na łóżka.

Eksponaty, które znajdują się na wystawie pełniły nie tylko rolę użytkową czy dekoracyjną – miały także duże znaczenie w obrzędach religijnych, np. lniane lub lniano-bawełniane ręczniki, zdobione haftem i koronkami. W domach i kościołach były zawieszane nad świętymi obrazkami, a panna młoda podczas wesela rozdawała je w podarunku swoim krewnym i ważniejszym gościom. Z kolei charakterystyczne dla wystroju wnętrza domu na Huculszczyźnie, wieszane na ścianie kilimy, odgrywały dużą rolę w obrządku pogrzebowym – nakrywano nimi trumny zmarłych, a po ceremonii pozostawiano w cerkwi czy kościele. Inna typowa huculska tkanina – liżnik, czyli rodzaj grubego, włochatego koca, była używana jako kołdra. Nakrywano nią ławy i łóżka, ale też służyła jako dekoracja domu. Wierzono, że liżniki przynoszą szczęście, więc często ofiarowywano je młodej parze jako prezent ślubny. Zaprezentowany na ekspozycji cykl fotografii, wykonanych w latach 2008-2011 pokazuje miejsca, gdzie liżniki nadal powstają oraz sposób ich produkcji, który niewiele się zmienił od przełomu XIX i XX wieku.

Oprócz tkanin podziwiać można niezwykle rzadkie czarne hafty poleskie. Zdobiono nimi ręczniki, obrusy oraz fragmenty stroju. Nie występują już w miejscach, w których powstawały, nie zachowały się także w muzeach białoruskich. Do naszych zbiorów zostały zakupione z prywatnej kolekcji artystki i entuzjastki kultury ludowej – prof. Eleonory Plutyńskiej, której hafty służyły za inspirację przy tworzeniu własnych projektów.

Istotnym uzupełnieniem wystawy są archiwalne fotografie wnętrz, ludzi i pejzaży, które pozwolą jeszcze lepiej poznać i zrozumieć tamte czasy i tereny, z których pochodzą prezentowane hafty. Zdjęcia zostały wykonane w latach 30. XX wieku przez Józefa Szymańczyka. Negatywy – zakopane w walizce w przydomowym ogrodzie – cudem przetrwały czas wojny.

Kurator: Lidia Zganiacz

Koordynator: Jolanta Piwońska

Projekt ekspozycji: Franciszek Kłak

Projekt graficzny: Mirosław Owczarek

Wydarzenia towarzyszące

Tekst kuratorski.

 

Zobacz również


Bunt materii

Historia rewolucji tkaniny artystycznej, która rozpoczęła się w Polsce.

Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego Złota Igła 2017

Motywy abstrakcyjne, rośliny, zwierzęta, pejzaże, architektura, sceny rodzajowe. Do tego niesamowite efekty kolorystyczne i niezwykła precyzja wykonania

Wystawa czynna do 29 października br.

Rzemiosła dawnej Łodzi. Pracownia haftu maszynowego

Przedwojenny trójgłowicowy automat do haftowania, dziurkarka do odzieży i ręczna maszynka do rysowania szablonów to urządzenia, które tuż po wojnie dały początek rodzinnemu zakładowi przy ul. Więckowskiego 4.

Wystawa czynna do 10 września 2017 r. Budynek , III piętro.

Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych

Wystawa multisensoryczna, która pobudza wzrok, słuch i dotyk odbiorców. Punktem wyjścia dla opowieści o codzienności łódzkich fabrykach jest tkanina oraz jej właściwości.

Wystawa czynna do 29 grudnia br.

"Sprusiak, jakiego nie znamy"

Bajecznie kolorowe wzory tkanin na wystawie poświęconej projektanckiemu dorobkowi łódzkiego artysty Tadeusza Sprusiaka.