Wystawa stała


Google Arts & Culture



Projekt „We wear culture” jest rezultatem współpracy pomiędzy Google Arts & Culture, naszym Muzeum oraz światowej sławy muzeami z całego świata. Projektanci mody, kuratorzy, eksperci, a także uczelnie wyższe, muzea i organizacje pozarządowe, połączyli swe wysiłki, aby pokazać, że moda jest częścią naszej kultury, formą sztuki, a nade wszystko wynikiem prawdziwego kunsztu rzemieślniczego. Projekt, wykorzystując najnowocześniejsze technologie, jak choćby rzeczywistość wirtualną czy ultrawysoką rozdzielczość obrazów, pozwala na odkrywanie historii mody począwszy od starożytnego Jedwabnego Szlaku, przez dworskie stroje Wersalu i brytyjski punk, na opowieściach o ubraniach noszonych współcześnie skończywszy.

„Zachęcamy każdego, by za pomocą telefonu lub laptopa zobaczył naszą wystawę i poznał historie kryjące się za ubraniami, które ma na sobie (...) To co nosisz na sobie jest prawdziwą kulturą i nierzadko prawdziwym dziełem sztuki” – mówi Amit Soot, dyrektor Google Arts & Culture.

Efektem współpracy naszego Muzeum z Google Cultural Institute jest prezentacja wzornictwa polskich drukowanych tkanin odzieżowych z okresu PRL. Na profilu Muzeum można znaleźć ponad 100 zdjęć przedstawiających m.in. tkaniny odzieżowe projektu Anny Brokowskiej, odzież popularnej w PRL marki Hoffland, efektowne ubiory z łódzkiego Domu Mody „Telimena”, czy drukowane chusty i apaszki. Ponadto przygotowane zostały dwie wirtualne prezentacje. Pierwsza, Be Colourful!, ukazuje bogactwo drukowanych deseni zdobiących produkowane w Polsce tkaniny odzieżowe i ubrania. Textiles in Bloomprezentuje natomiast różne formy drukowanych kwiatowych wzorów, dekorujących wytwarzaną w PRL odzież kobiecą.

Jak mówi kurator przedsięwzięcia – Aleksandra Liberska – „Pragniemy zaprezentować publiczności z całego świata fragment zróżnicowanej kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Znajdujące się w naszych zbiorach przykłady dokonań polskich projektantów tkanin i ubiorów niewątpliwie zasługują na uwagę. Ubraniom z okresu PRL, zarówno tym produkowanym na masową skalę, jak i wykonywanym przez rzemieślników i „domowe krawcowe”, warto przyjrzeć się w kontekście historii światowej mody. Udział w przedsięwzięciu Google Arts & Culture daje ku temu sposobność – pozwala naszym zbiorom zaistnieć obok kolekcji innych muzeów z całego świata i umożliwia globalnej publiczności wgląd w historię i specyfikę polskiej mody.”

Projekt dostępny jest tutaj.

Tekst kuratorski

Zobacz również


KOTŁOWNIA – muzeum interaktywne

Filmy, animacje, quizy, aplikacje i gry – w zrewitalizowanej kotłowni dawnej fabryki Ludwika Geyera, wykorzystujemy najnowsze technologie, żeby opowiadać o historii przemysłu włókienniczego oraz samej Białej Fabryki i rodziny Geyerów w sposób atrakcyjny, angażujący zwiedzających w każdym wieku.

Budynek D, parter

Rekonstrukcja tkalni z przełomu XIX i XX w. Prezentacja maszyn w ruchu

Wystawa przybliża nie tylko realia, ale i klimat codziennej, niezwykle trudnej i wymagającej pracy tkacza. Prezentacja maszyn w ruchu zwykle robi na zwiedzających duże wrażanie, tym bardziej, że dopełniają ją także elementy scenograficzne ekspozycji – makrofotografie wielkiej XIX wiecznej tkalni.

Budynek A, parter

Narzędzia i maszyny włókiennicze w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa

Na wystawie oglądamy 93 spośród blisko 1500 obiektów, należących do Działu Technik Włókienniczych. Zwiedzający mogą poznać tajniki włókienniczego procesu produkcji, a także kierunek w jakim ewoluowały same narzędzia i maszyny.

W kuchni Pani Goldbergowej

Skansen, domek nr 6.
Początek tej niezwykłej wystawie dały pamiątki, meble i przedmioty życia codziennego z powojennego mieszkania Zenona i Marii Goldbergów.

Rekonstrukcja wnętrza izby warsztatowej z I poł. XIX w.

Skansen, domek nr 6.
Budynek nr 6, w którym można oglądać wystawę nazywany jest potocznie Domkiem Tkacza. Z zewnątrz bardzo go przypomina, chociaż w przeszłości żadne z jego pomieszczeń nie pełniło funkcji izby warsztatowej.