Archiwum wystaw


Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych



Budynek D, III piętro

Wystawa czynna od 18.05.2017 r. do 10.09.2017 r.

Czym jest dziś Łódź Włókiennicza? Legendą, niechcianą przeszłością, snem o potędze Ziemi Obiecanej, a może nie istnieje wcale – podobnie jak dziesiątki opuszczonych, zrujnowanych hal fabrycznych? Gdzie są włókniarki/włókniarze, robotnice/robotnicy, projektantki/projektanci? Czy pozostał po nich ślad, a jeśli tak – co możemy z niego wyczytać?

Wystawa „Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” prowokuje do zadawania pytań – wchodząc w jej przestrzeń po białym kobiercu, wkraczamy symbolicznie do świata, którego centralną osią jest zagadnienie tkaniny przemysłowej. Sonia Kądziołka, pochodząca z Łodzi kuratorka wystawy, nadała ekspozycji strukturę przenikających się kręgów tematycznych – teoria/metodologia tkaniny, materia/haptyczność, dotykowość/dotkliwość, pamięć/tożsamość/transformacje, praca włókniarki/praca projektantki/życie codzienne. Multisensoryczność projektu pozwala odbierać prezentowane dzieła przy pomocy wzroku, słuchu oraz, przede wszystkim – dotyku, przedkładając ten właśnie zmysł nad, z reguły dominującą w praktyce prezentowania tkanin, postawę „wzrokocentryczną”. Tkanina jako medium staje się nośnikiem różnorodnych treści. Kuratorka, prezentując fragmenty „interwencyjnych” filmów dokumentalnych o życiu włókniarek, zderza je z głosem młodego pokolenia artystów, kierujących swoje zainteresowanie w stronę przeszłości i teraźniejszości losu robotników pracujących w zlikwidowanych obecnie zakładach przemysłu tekstylnego.

Fotografie pokazujące opuszczoną, zrujnowaną przestrzeń wielkich hal, tętniących niegdyś hukiem dziesiątek maszyn. Odlew spracowanych dłoni matki, łączącej, jak wiele innych kobiet, pracę zawodową z pracą dla domu. Kądziołka pyta w tym projekcie o skuteczność sztuki interwencyjnej, zwracającej się ku temu co niedocenione, odrzucone, skrzywdzone. Mocnym akcentem wystawy jest nawiązanie do współczesnej tragedii, jaka miała miejsce w Bangladeszu w 2013 roku, kiedy to pod gruzami wieżowca mieszczącego kilka fabryk odzieżowych zginęło ponad 1000 pracujących w nich osób.

Wystawa, zaplanowana przez kuratorkę jako projekt w kilku odsłonach, we wnętrza Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wpisuje się wręcz symbolicznie, również poprzez tytuł – „efekt ostateczny” to określenie tkaniny przemysłowej sformułowane przez założycielkę muzeum – Krystynę Kondratiukową.

Kuratorka: Sonia Kądziołka
Producentka: Beata Bocian
Projekt ekspozycji: Sonia Kądziołka
Projekt graficzny: Aleksandra Pachnik

Program wydarzeń towarzyszących.

Tekst kuratorski

Zobacz również


Inspirujemy kolorem

"Inspirujemy kolorem” to ogólnopolska wystawa o charakterze konkursowym, od siedmiu lat ciesząca się powodzeniem i renomą wśród artystów – amatorów.

Metamorfizm

Magdalena Abakanowicz odcisnęła wyraźny ślad w światowej sztuce tkaniny dzięki prezentacji swoich przemyśleń, idei i osiągnięć na kilku edycjach legendarnego Biennale Tkaniny w Lozannie

Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja

The New Look – rewolucja, która zmieniła modę i kulturę.

Od 29 czerwca do 9 września

Z nici Ariadny

Ogólnopolska Wystawa Rękodzieła Artystycznego „Z nici Ariadny” ma charakter konkursowy, a jej kolejne edycje cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród artystów amatorów, pasjonatów i mistrzów rękodzieła, którego głównym tworzywem są nici.

1.05-10.09.2018 r.

RAZEM TWORZYMY ŚWIAT. WYSTAWA LALEK

21 lalek z Afryki i Ameryki Łacińskiej, wśród nich, te które są opiekunkami domu, rodziny, amuletem chroniącym przed złem. O niektórych mówi się, że mają duszę...