Wystawa czasowa


Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych



Budynek D, III piętro

Wystawa czynna od 18.05.2017 r. do 10.09.2017 r.

Czym jest dziś Łódź Włókiennicza? Legendą, niechcianą przeszłością, snem o potędze Ziemi Obiecanej, a może nie istnieje wcale – podobnie jak dziesiątki opuszczonych, zrujnowanych hal fabrycznych? Gdzie są włókniarki/włókniarze, robotnice/robotnicy, projektantki/projektanci? Czy pozostał po nich ślad, a jeśli tak – co możemy z niego wyczytać?

Wystawa „Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” prowokuje do zadawania pytań – wchodząc w jej przestrzeń po białym kobiercu, wkraczamy symbolicznie do świata, którego centralną osią jest zagadnienie tkaniny przemysłowej. Sonia Kądziołka, pochodząca z Łodzi kuratorka wystawy, nadała ekspozycji strukturę przenikających się kręgów tematycznych – teoria/metodologia tkaniny, materia/haptyczność, dotykowość/dotkliwość, pamięć/tożsamość/transformacje, praca włókniarki/praca projektantki/życie codzienne. Multisensoryczność projektu pozwala odbierać prezentowane dzieła przy pomocy wzroku, słuchu oraz, przede wszystkim – dotyku, przedkładając ten właśnie zmysł nad, z reguły dominującą w praktyce prezentowania tkanin, postawę „wzrokocentryczną”. Tkanina jako medium staje się nośnikiem różnorodnych treści. Kuratorka, prezentując fragmenty „interwencyjnych” filmów dokumentalnych o życiu włókniarek, zderza je z głosem młodego pokolenia artystów, kierujących swoje zainteresowanie w stronę przeszłości i teraźniejszości losu robotników pracujących w zlikwidowanych obecnie zakładach przemysłu tekstylnego.

Fotografie pokazujące opuszczoną, zrujnowaną przestrzeń wielkich hal, tętniących niegdyś hukiem dziesiątek maszyn. Odlew spracowanych dłoni matki, łączącej, jak wiele innych kobiet, pracę zawodową z pracą dla domu. Kądziołka pyta w tym projekcie o skuteczność sztuki interwencyjnej, zwracającej się ku temu co niedocenione, odrzucone, skrzywdzone. Mocnym akcentem wystawy jest nawiązanie do współczesnej tragedii, jaka miała miejsce w Bangladeszu w 2013 roku, kiedy to pod gruzami wieżowca mieszczącego kilka fabryk odzieżowych zginęło ponad 1000 pracujących w nich osób.

Wystawa, zaplanowana przez kuratorkę jako projekt w kilku odsłonach, we wnętrza Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wpisuje się wręcz symbolicznie, również poprzez tytuł – „efekt ostateczny” to określenie tkaniny przemysłowej sformułowane przez założycielkę muzeum – Krystynę Kondratiukową.

Kuratorka: Sonia Kądziołka.

Program wydarzeń towarzyszących.

Tekst kuratorski

Zobacz również


Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego Złota Igła 2017

Motywy abstrakcyjne, rośliny, zwierzęta, pejzaże, architektura, sceny rodzajowe. Do tego niesamowite efekty kolorystyczne i niezwykła precyzja wykonania

Wystawa czynna do 29 października br.

Rzemiosła dawnej Łodzi. Pracownia haftu maszynowego

Przedwojenny trójgłowicowy automat do haftowania, dziurkarka do odzieży i ręczna maszynka do rysowania szablonów to urządzenia, które tuż po wojnie dały początek rodzinnemu zakładowi przy ul. Więckowskiego 4.

Wystawa czynna do 29 grudnia br.

"Sprusiak, jakiego nie znamy"

Bajecznie kolorowe wzory tkanin na wystawie poświęconej projektanckiemu dorobkowi łódzkiego artysty Tadeusza Sprusiaka.

Wystawa czynna do 20 sierpnia 2017 r.

„TRWAŁOŚĆ TKANINY. MIĘKKIE MEDIUM W PRACACH EWY MARII PORADOWSKIEJ-WERSZLER”

Na wystawie można zobaczyć 50 prac artystki pogrupowanych w trzech zespołach.

Wystawa czynna od 6.04.2017 do 24.09.2017

„Czar Jawy – batik. Tradycyjne tkaniny indonezyjskie”

75 niepowtarzalnych tradycyjnych tkanin indonezyjskich z Jawy, z końca XIX w. aż po lata 70. XX w., wykonanych techniką batiku.