Wystawa czasowa


„Czar Jawy – batik. Tradycyjne tkaniny indonezyjskie”



Budynek D, II piętro 
Wystawa czynna od 6.04.2017 r.
 do 24.09.2017 r.

Na wystawie można zobaczyć 75 tradycyjnych tkanin indonezyjskich, z Jawy, z końca XIX w. aż po lata 70. XX w., wykonanych techniką batiku. Pochodzą one z prywatnych zbiorów niemieckiego kolekcjonera: Rudolfa G. Smenda. Tkaniny tego typu wykorzystywano w ubiorze zarówno codziennym, jak i odświętnym. Pierwotnie taki strój był wyznacznikiem statusu społecznego i każdy region, a nawet ród charakteryzował się odrębnym stylem. Na wystawie są prezentowane tkaniny, które stanowią elementy tradycyjnego indonezyjskiego stroju męskiego i kobiecego takie jak: iket kepala – chusta noszona jako nakrycie głowy przez mężczyzn, kemben – długa, prostokątna tkanina opasywana wokół torsu (obecnie noszona przez kobiety jedynie na dworach) czy sarong – spódnica męska lub kobieca. Wzory zastosowane w  batikach miały często znaczenie symboliczne. Pojawiały się w nich motywy roślinne, zwierzęce, geometryczne, a nawet sceny rodzajowe. Tkaniny zdobione tą techniką spełniały również funkcje obrzędowe i sakralne.

Uzupełnieniem wystawy są tkaniny prezentujące każdy z etapów powstawania batiku, mapa pokazująca zasięg jego występowania w Indonezji, a także cykl fotografii osób w uroczystych, tradycyjnych strojach. 

Indonezyjskie słowo batik oznacza zarówno technikę barwienia tkanin z zastosowaniem płynnego wosku, jak i samą tkaninę dekorowaną w ten sposób. Technika tworzenia batiku polega na nakładaniu bezpośrednio na tkaninę wzorów z płynnego wosku, a po jego wyschnięciu na zanurzaniu jej w zimnych kąpielach barwiących. Fragmenty pokryte woskiem zachowują pierwotny kolor, pozostałe części zyskują nowy. Cykl powtarza się kilkakrotnie, nakładając kolejne warstwy wosku i zanurzając tkaninę w coraz ciemniejszych barwnikach. Następnie wkłada się ją do wrzątku, by usunąć wosk, poddaje praniu, suszy, a w końcu prasuje między dwiema warstwami białego papieru.

Kurator: Jolanta Piwońska

Projekt ekspozycji i projekt graficzny: Mieczysław Owczarek

Program wydarzeń towarzyszących wystawie.

Tekst kuratorski

Zobacz również


Bunt materii

Historia rewolucji tkaniny artystycznej, która rozpoczęła się w Polsce.

Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego Złota Igła 2017

Motywy abstrakcyjne, rośliny, zwierzęta, pejzaże, architektura, sceny rodzajowe. Do tego niesamowite efekty kolorystyczne i niezwykła precyzja wykonania

Wystawa czynna do 29 października br.

Rzemiosła dawnej Łodzi. Pracownia haftu maszynowego

Przedwojenny trójgłowicowy automat do haftowania, dziurkarka do odzieży i ręczna maszynka do rysowania szablonów to urządzenia, które tuż po wojnie dały początek rodzinnemu zakładowi przy ul. Więckowskiego 4.

Wystawa czynna do 10 września 2017 r. Budynek , III piętro.

Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych

Wystawa multisensoryczna, która pobudza wzrok, słuch i dotyk odbiorców. Punktem wyjścia dla opowieści o codzienności łódzkich fabrykach jest tkanina oraz jej właściwości.

Wystawa czynna do 29 grudnia br.

"Sprusiak, jakiego nie znamy"

Bajecznie kolorowe wzory tkanin na wystawie poświęconej projektanckiemu dorobkowi łódzkiego artysty Tadeusza Sprusiaka.