Wydarzenia


Wernisaż wystawy "Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych"

18.05.2017 r., g. 18.00



Czym jest dziś Łódź Włókiennicza? Legendą, niechcianą przeszłością, snem o potędze Ziemi Obiecanej, a może nie istnieje wcale – podobnie jak dziesiątki opuszczonych, zrujnowanych hal fabrycznych? Gdzie są włókniarki/włókniarze, robotnice/robotnicy, projektantki/projektanci? Czy pozostał po nich ślad, a jeśli tak – co możemy z niego wyczytać?

Wystawa „Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” prowokuje do zadawania pytań – wchodząc w jej przestrzeń po białym kobiercu, wkraczamy symbolicznie do świata, którego centralną osią jest zagadnienie tkaniny przemysłowej. Sonia Kądziołka, pochodząca z Łodzi kuratorka wystawy, nadała ekspozycji strukturę przenikających się kręgów tematycznych – teoria/metodologia tkaniny, materia/haptyczność, dotykowość/dotkliwość, pamięć/tożsamość/transformacje, praca włókniarki/praca projektantki/życie codzienne. Multisensoryczność projektu pozwala odbierać prezentowane dzieła przy pomocy wzroku, słuchu oraz, przede wszystkim – dotyku, przedkładając ten właśnie zmysł nad, z reguły dominującą w praktyce prezentowania tkanin, postawę „wzrokocentryczną”. Tkanina jako medium staje się nośnikiem różnorodnych treści. Kuratorka, prezentując fragmenty „interwencyjnych” filmów dokumentalnych o życiu włókniarek, zderza je z głosem młodego pokolenia artystów, kierujących swoje zainteresowanie w stronę przeszłości i teraźniejszości losu robotników pracujących w zlikwidowanych obecnie zakładach przemysłu tekstylnego.

Fotografie pokazujące opuszczoną, zrujnowaną przestrzeń wielkich hal, tętniących niegdyś hukiem dziesiątek maszyn. Odlew spracowanych dłoni matki, łączącej, jak wiele innych kobiet, pracę zawodową z pracą dla domu. Kądziołka pyta w tym projekcie o skuteczność sztuki interwencyjnej, zwracającej się ku temu co niedocenione, odrzucone, skrzywdzone. Mocnym akcentem wystawy jest nawiązanie do współczesnej tragedii, jaka miała miejsce w Bangladeszu w 2013 roku, kiedy to pod gruzami wieżowca mieszczącego kilka fabryk odzieżowych zginęło ponad 1000 pracujących w nich osób.

Wystawa, zaplanowana przez kuratorkę jako projekt w kilku odsłonach, we wnętrza Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wpisuje się wręcz symbolicznie, również poprzez tytuł – „efekt ostateczny” to określenie tkaniny przemysłowej sformułowane przez założycielkę muzeum – Krystynę Kondratiukową.

Kuratorka: Sonia Kądziołka.

Wystawa czynna do 10 września br., budynek D, III piętro.

Program wydarzeń towarzyszących.

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Noc Muzeów 2017

W jedyną taką noc w roku zapraszamy do udziału w specjalnym programie wydarzeń.

Wykład "Miękkie media źródłem inspiracji i kreacji wizualnych w twórczości prof. Ewy Marii Poradowskiej –Werszler".

O metodach wykorzystywania surowców miękkich w swojej praktyce artystycznej opowie prof. Ewa Maria Poradowska-Werszler.

Warsztat "Od ręcznika do pamiętnika"

Co ukrywa ręcznik? Czy można z jego pomocą przekazać jakąś wiadomość?

Warsztat "Sztuka tkacka"

Marzysz o własnoręcznie wytkanej makatce? Masz pomysł na unikatowy wzór w technice aplikacji, bądź druku, barwienie tkanin wydaje Ci się zahaczać o czarną magię?

Łódzkie Senioralia

Tkanina artystyczna i projektowanie wzornictwa przemysłowego. Zapraszamy do udziału w cyklu wydarzeń, które odbędą się w ramach IV edycji Łódzkich Senioraliów.